Mylić się jest rzeczą ludzką
Być może zastanawiasz się, czy twój produkt turystyczny w ogóle wymaga zmian? Czy istnieje ryzyko, że jest błędny? Zawsze trzeba założyć taką możliwość, nawet jeżeli nad ofertą pracował sztab profesjonalistów, bazujących na wynikach przeprowadzonych wcześniej eksploracji i analiz. Audyt jest właśnie po to, aby wykluczyć lub potwierdzić obecność ewentualnych uchybień, niedociągnięć, zdezaktualizowanych postanowień – i naprawić je zgodnie z najlepszą wiedzą i zalecanymi praktykami.
Podczas wieloletniej pracy w turystyce stykaliśmy się z każdym rodzajem nieprawidłowości – od względnie niegroźnych literówek w treściach czy niedostępnych już atrakcji na trasach przez niedostateczną reakcję na potrzeby klientów i otoczenia po znacznie poważniejsze gafy: mylne fakty, nieaktualne dane, przeinaczenia i nadinterpretacje w warstwie tekstowej i ilustracyjnej, stereotypizację, kolonialne uprzedmiotowienie miejsc, ludzi i zwierząt, zawłaszczenie kulturowe.
Błędy, w zależności od ich specyfiki, wynikają najczęściej z pośpiechu, rozproszenia uwagi, braku wiedzy, niskich kompetencji kulturowych, nieświadomości, a także źle przeprowadzonych badań bądź ich przestarzałych wyników. Często zdarza się, że dane poprawne jeszcze wczoraj są już dziś nieaktualne – realia na świecie potrafią się zmieniać z dnia na dzień, naukowcy dokonują nowych odkryć, pojawiają się kolejne tendencje społeczne oraz wytyczne i normy w różnych dziedzinach.
Nie zawsze można zatem ustrzec się błędów, nie zawsze popełnia się je z premedytacją i nie zawsze to, co jest błędem obecnie było nim na etapie projektowania danej inicjatywy – na szczęście każde potknięcie można w porę zauważyć i zniwelować, a pomoże w tym audyt.
Na czym polega audyt turystyczny?
Audyt turystyczny to weryfikacja rzeczowa i funkcjonalna produktu turystycznego w obszarze zgodności z aktualnym stanem wiedzy, bieżącymi warunkami, rekomendowanymi praktykami w danym zakresie oraz potrzebami i oczekiwaniami odbiorców. Audytem można objąć wycieczki, szlaki, atrakcje, miejsca docelowe, obiekty infrastruktury turystycznej i inne oferty, jak również treści turystyczne.
Co obejmuje audyt turystyczny?
Audyt turystyczny pozwala wychwycić i wyeliminować błędy koncepcyjne, organizacyjne, merytoryczne, językowe, etyczne, wizualne, użytkowe i inne, które mogłyby mieć negatywny wpływ na jakość produktu turystycznego, potencjał biznesowy marki turystycznej oraz świadomość, wiedzę i doświadczenie odbiorców.
Podczas audytu weryfikujemy jakość, poprawność i aktualność projektu w określonych obszarach. W zależności od specyfiki oferty i indywidualnych ustaleń prace realizujemy kompleksowo lub segmentowo: na dostarczonych danych (np. stronie internetowej) albo w terenie (np. uczestnicząc w twojej wycieczce, nocując w twoim hotelu etc.).
Po audycie dostarczamy raport podsumowujący. Zawiera on listę nieścisłości i rekomendacje ulepszeń projektu wraz z niezbędnymi objaśnieniami i propozycjami wdrożeniowymi.
Czy to dla ciebie?
Nie działaj w niepewności. Ulepszaj swoje oferty turystyczne i korzystaj z audytu turystycznego, zawsze gdy: